مسجد خیابان رودکی تهران (سلسبیل)

صفحه قبل 1 صفحه بعد

احکام مسجد

احكام مسجد

مسأله 900

 نجس كردن زمین وسقف وبام وطرف داخل دیوار مسجد حرام است و هر كس بفهمد كه نجس شده است باید فورا نجاست آن را بر طرف كند . و احتیاط واجب آن است كه طرف بیرون دیوار مسجد را هم نجس نكنند ، و اگر نجس شود نجاستش را بر طرف نمایند ، مگر آن كه واقف آن را جزء مسجد قرار نداده باشد .

 مسأله 901

 اگر نتواند مسجد را تطهیر نماید ، یا كمك لازم داشته باشد وپیدا نكند ، تطهیر مسجد بر او واجب نیست ، ولی اگر بیاحترامی به مسجد باشد بنابر احتیاط واجب ، باید به كسی كه میتواند تطهیر كند اطلاع دهد .

 مسأله 902

 اگر جائی از مسجد نجس شود كه تطهیر آن بدون كندن یا خراب كردن ممكن نیست باید آنجا را بكنند ، یا اگر خرابی زیاد لازم نمیآید خراب نمایند ، و پر كردن جایی كه كنده‌اند ، و ساختن جائیكه خراب كرده‌اند واجب نیست . ولی اگر آن كس كه نجس كرده بكند یا خراب كند در صورت امكان باید پر كند و تعمیر نماید .

 مسأله 903

 اگر مسجدی را غصب كنند و بجای آن خانه و مانند آن بسازند . كه دیگر بآن مسجد نگویند باز هم بنابر احتیاط واجب نجس كردن آن حرام و تطهیر آن واجب است .

 مسأله 904

 نجس كردن حرم امامان علیهم السلام حرام است . و اگر یكی از آنها نجس شود ، چنانچه نجس ماندن آن بیاحترامی باشد ، تطهیر آن واجب است ، بلكه احتیاط مستحب آن ست كه اگر بیاحترامی هم نباشد آنرا تطهیر كنند .

 مسأله 905

 اگر حصیر مسجد نجس شود ، بنابر احتیاط واجب باید آن را آب بكشند ولی چنانچه بواسطه آب كشیدن ، خراب میشود وبریدن جای نجس بهتر است ، باید آنرا ببرند و اگر كسی كه نجس كرده ببرد باید خودش اصلاح كند .

 مسأله 906

 بردن عین نجس مانند خون در مسجد اگر بیاحترامی به مسجد باشد حرام است ، و همچنین بردن چیزی كه نجس شده ، درصورتی كه بیاحترامی به مسجد باشد حرام است.

 مسأله 907

 اگر مسجد را برای روضه‌خوانی چادر بزنند وفرش كنند وسیاهی بكوبند و اسباب چای در آن ببرند ، در صورتی كه این كارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود اشكال ندارد .

 مسأله 908

 بنابر احتیاط واجب مسجد را به طلا نباید زینت نمایند و همچنین نباید صورت چیزهائی كه مثل انسان و حیوان روح دارد در مسجد نقش كنند . ونقاشی چیزهائی كه روح ندارد ، مثل گل و بوته مكروه است .

 مسأله 909

 اگر مسجد خراب هم شود نمیتوانند آنرا بفروشند یا داخل ملك و جاده نمایند .

 مسأله 910

 فروختن در و پنجره و چیزهای دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود ، باید اینها را صرف تعمیر همان مسجد كنند . وچنانچه بدرد آن مسجد نخورد ، باید در مسجد دیگر مصرف شود ، ولی اگر بدرد مسجدهای دیگر هم نخورد ، میتوانند آنرا بفروشند و پول آن را اگر ممكن است صرف تعمیر همان مسجد وگرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند .

 مسأله 911

 ساختن مسجد و تعمیر مسجدی كه نزدیك به خرابی میباشد مستحب است واگر مسجد طوری خراب شود كه تعمیر آن ممكن نباشد ، میتوانند آنرا خراب كنند و دوباره بسازند بلكه میتوانند مسجدی را كه خراب نشده ، برای احتیاج مردم خراب كنند و بزرگتر بسازند .

 مسأله 912

 تمیز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است ، وكسی كه میخواهد مسجد برود ، مستحب است خود را خوشبو كند ولباس پاكیزه و قیمتی بپوشد ، و ته كفش خود را وارسی كند كه نجاستی بآن نباشد ، و موقع داخل شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرون آمدن ، اول پای چپ را بگذارد ، و همچنین مستحب است از همه زودتر به مسجد آید و از همه دیرتر از مسجد بیرون رود .

 مسأله 913

 وقتی انسان وارد مسجد میشود ، مستحب است دو ركعت نماز به قصد تحیت و احترام مسجد بخواند ، و اگر نماز واجب یا مستحب دیگری هم بخواند كافی است .

 مسأله 914

 خوابیدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد وصحبت كردن راجع به كارهای دنیا و مشغول صنعت شدن و خواندن شعری كه نصیحت و مانند آن نباشد مكروه است . و نیز مكروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد و گمشده‌ای را طلب كند و صدای خود را بلند كند ولی بلند كردن صدا برای اذان مانعی ندارد .

 مسأله 915

 راه دادن بچه و دیوانه به مسجد مكروه است و كسی كه پیاز و سیر و مانند اینها خورده كه بوی دهانش مردم را اذیت میكند مكروه است به مسجد برود.

 



:: موضوعات مرتبط: احکام، احکام شرعي نماز، احکام مسجد، ،
:: برچسب‌ها: احکام مسجد, مسجد حجت ابن الحسن (عج),
نویسنده : حمید داودی راد
تاریخ : شنبه 27 خرداد 1391